Határtalanul! – Erdélyben jártak a Bedő Albert Erdészeti Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium diákjai

Iskolánk, a Bedő Albert Erdészeti Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium 21 tanulója és 3 pedagógusa a Határtalanul! program keretében 2018. október 8-12-e között tanulmányi kiránduláson vett részt Erdélyben, Csíkszeredán. 2019 áprilisában pedig intézményünk fogadja majd a csíkszeredai Venczel József Szakközépiskola diákjait és kísérő pedagógusait. Fogadó iskolánk színvonalas programot állított össze számunkra, amely a szakmai programok keretében ismertette meg velünk a környék természeti értékeit.

Tanulmányutunk első napja utazással telt el. Csíkszereda felé odaútban megtekintettük „magos Déva várát”, amelyhez egy rövid, de annál meredekebb gyalogtúra után érkeztünk meg. Röviden felidéztük a vár történetének legfontosabb eseményeit, és gyönyörű kilátásban volt részünk Déva városára, valamint annak környékére. Este kilenc órakor érkeztünk meg csíkszeredai szállásunkra.

A kirándulás második napjának programja Csíkszereda és Csíksomlyó megismerése volt. A délelőttöt a Venczel József Szakközépiskolában töltöttük. Az iskola igazgatónője üdvözölte a csoportunkat, tájékoztatást kaptunk az iskolában folyó képzésekről. Utána diákjaink két tanítási órán vettek részt, melyeken interaktív feladatok révén bekapcsolódtak a helyi tanulók órai munkájába, és pozitív tapasztalatokat szereztek. A délután folyamán megtekintettük Csíksomlyón a Böjte Csaba ferences szerzetes alapítványa által fenntartott, hátrányos helyzetű diákokat segítő szociális otthont, majd innen gyalogtúrát tettünk a csíksomlyói nyeregre a Hármashalom oltárhoz, amely a csíksomlyói pünkösdi búcsúk helyszíne. Ez után a csíksomlyói kegytemplomot tekintettük meg fogadó iskolánk XI/A osztályos diákjai, osztályfőnökük, továbbá az iskola történelemtanárának kalauzolása mellett, útközben pedig megízleltük a csíksomlyói borvízforrás ásványvizét. Késő délután folyamán Csíkszereda belvárosát néztük meg, és gazdagodtunk történelmi tudással vezetőnk jóvoltából.

Harmadik napi programunkat, melyen csoportunkat a Venczel József Szakközépiskolából 7 diák és 3 pedagógus kísérte, a Gyilkos-tó megtekintésével kezdtük. A helyi erdészet munkatársa megismertetett bennünket a tó és a környező hegyek kialakulásának történetével, az ehhez kapcsolódó legendákkal. Kora délután a tótól kiindulva gyalogosan felmentünk egy kilátóhoz, amely 1419 méter magasan volt a tengerszint felett. A mindössze két kilométeres, kicsit több mint 300 méter szintemelkedéssel járó gyaloglás estére maradandó emléket hagyott csoportunk több tagjának lábában, viszont a szikla tetején lélegzetelállító látvány fogadott bennünket a Gyilkos-tóra és a környező, továbbá a távolabb lévő hegyekre pillantva. A nap záró programja a Békás-szoros megtekintése volt, amely lenyűgöző szépségével mindenkit magával ragadott.

A következő nap délelőttjén Erdély természeti kincsei közül először a Szent Anna-tavat néztük meg, majd a nemzeti park munkatársának irányításával egy rövid sétát tettünk a Mohos Tőzegláp kiépített túraösvényén, közben számos értékes információval gazdagodtunk a terület páratlan flórájáról és faunájáról. Délután iskolánk névadójához, Bedő Alberthez kötődő helyszíneken jártunk: látogatásunkat Kálnokon kezdtük, ahol a település központjában Bedő Albert szobra áll. Felemelő, egyben megható történelmi pillanat volt, amikor Sepsikőröspatak polgármesterének, Kisgyörgy Sándornak a köszöntője, illetve a Venczel József Szakközépiskola egyik diákjának beszéde után a fogadó iskola és a mi iskolánk diákjai is megkoszorúzták a szobrot. Utána közösen jártunk Bedő Albert sírjánál a kálnoki unitárius temetőben, valamint a településen róla elnevezett általános iskolát is megtekintettük. Ezt követően Sepsikőröspatakon jártunk Bedő Albert szülőházánál, melynek oldalán egy emléktábla is áll. Itt a helyi unitárius lelkész is üdvözölte csoportunkat. A nap végén ízelítőt kaptunk a híres székely vendégszeretetből, csoportunkat Sepsikőröspatakon látták vendégül egy estebédre.

Az ötödik nap reggelén az iskolában búcsút vettünk vendéglátóinktól, közösen elénekeltük az Erdész himnuszt, majd elindultunk az előttünk álló hosszú utazásra. Hazafelé útközben megálltunk a korondi vásárban, továbbá jártunk a parajdi sóbányában is.

Kirándulásunk öt napja alatt mindannyian – diákok és pedagógusok – felejthetetlen élményekkel gazdagodtunk, barátságokat kötöttünk, és reméljük, hogy egy, a jövőben sokáig fennálló, működő kapcsolat fontos lépéseit tettük meg. Nagy szeretettel várjuk a Venczel József Szakközépiskolából 2019 áprilisában érkező diákokat és pedagógusokat.

Domokos József, Marozsán Zoltán, Huszta Gábor
a Bedő Albert Erdészeti Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium tanárai

Határtalanul! – Ásotthalmon jártak a csíkszeredai Venczel József Szakközépiskola diákjai

2019. április 8-12-e között iskolánkban, a Bedő Albert Erdészeti Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban járt a csíkszeredai Venczel József Szakközépiskola húsz 11. évfolyamos erdészeti technikus tanulója három kísérő pedagógussal. A tanulmányi kirándulás a Határtalanul! program keretében valósult meg, melynek során intézményünk diákjai 2018 októberében már jártak a csíkszeredai intézményben, és sok tudással, élménnyel, valamint barátsággal gazdagodva tértek haza.

Vendégeink 2019. április 8-án, hétfőn, este érkeztek meg Ásotthalomra, ahol iskolánk kollégiumában szállásoltuk el őket. A következő nap délelőttjén iskolánk igazgatónője, Andrésiné Dr. Ambrus Ildikó köszöntője után az intézmény történetével és képzéseivel ismertette meg őket. Ez után egy tanórát látogattak meg több csoportra osztva, melyek között közismereti és szakmai (vadászati alapismeretek, műszaki ismeretek) tanórák szerepeltek. A tanítási óra végeztével szakmai programokra került sor. Először az iskola tanulmányi erdejében gépi ültetési gyakorlatot tekintettünk meg, ahol vendégeinknek alkalmuk nyílt az alföldi erdők jellemzőivel megismerkedni, továbbá megtekintettük a híres Rúzsafát is. Ezt követően gépészeti gyakorlatra került sor, ahol többek között iskolánk gép- és eszközparkját, a szakmai gyakorlati műhelyeket, valamint a targoncavezetés gyakorlatát mutattuk be. Vállalkozó kedvű vendég diákjaink kipróbálhatták a motorfűrész és a targonca használatát. A délelőtti szakmai programokat iskolánk erdészeti technikus osztályában zártuk, ahol vendégeink ismereteket szereztek a digitális technológia erdészeti oktatásban való alkalmazásának alapjairól, és egy fa digitális modelljét készíthették el IKT eszközök használatával. Az új információkban és tapasztalatokban gazdag délelőtti szakmai programokat követően, a délután folyamán kulturális programként az ásotthalmi Rózsa Sándor Élményházat látogatták meg, illetve a dél-alföldi betyárvilággal ismerkedtek vendégeink. A napi szakmai program zárásaként került sor a Határtalanul! pályázatban vállalt közös produktumnak, egy rügygyűjteménynek az elkészítésére, melyben mindkét iskola összes, a pályázatban részt vevő diákja láthatóan nagy érdeklődéssel és lelkesedéssel vállalt szerepet. Késő délután rendeztünk a két iskola tanulói között egy barátságos futballmérkőzést az ásotthalmi pályán, amelyet vendégeink háromgólos hátrányból fordítva 4-3-ra nyertek meg.

A harmadik napon térségünk történelmi-kulturális és turisztikai központjainak megismerése volt a program. Kezdésként az iskolatörténeti múzeumot tekintettük meg, teljessé téve az előző nap iskolánkról szerzett információkat, utána az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban jártunk, ahol megnéztük a Feszty-körképet, valamint a skanzent. A hagyományok ápolásának céljából lehetőség nyílt az íjászat kipróbálására, mellyel sokan éltek is. A délután programja egy szegedi városnézés volt, ahol egy hosszabb belvárosi séta során vendégeinket Szeged város történetével és főbb nevezetességeivel ismertettük meg. A harmadik nap lezárásaként egy gasztro-kvízre került sor iskolánkban, amely szintén pozitív élmény volt minden résztvevő számára.

A negyedik nap programjainak nagy része Gyulán zajlott. Elsőként szakmai program keretében a Dalerd Zrt. Erdészeti Tájékoztatási Központjában jártak vendégeink Gyula-Városerdőn. Itt Puskás Lajos vezetésével ismerkedtek meg az erdei iskola kiállításával és a parkjában álló fakápolna történetével, továbbá az alföldi erdőgazdálkodással. Gyakorlati ismeretek szerzésének céljából egy rövidebb sétára is sor került az erdei iskola tanösvényén, ahol egy talajszelvényt is megtekintettek. Ezt követően a Csiszér-Gép Kft gyulai üzletében egy szakmai bemutatón vettünk részt vendégeinkkel, ahol különböző típusú Stihl-fűrészek, például egy akkumulátoros fűrész, illetve motorfűrészek, köztük egy muzeális darab kipróbálására is lehetőség volt, amelyet nagy érdeklődés kísért a diákok részéről. Ez után a vár megtekintése, majd egy rövidebb gyalogos városnézés zárta a gyulai programokat. A Határtalanul! programot a két iskola diákjai egy közös vacsorával zárták az ásotthalmi Gárgyán-erdőben, ahol alkalmunk volt a közös élményeink felidézésére, és a barátságok további elmélyítésére.

Reméljük, hogy vendégeink sok új ismerettel, tapasztalattal, valamint felejthetetlen élményekkel távoztak 2019. április 12-én, pénteken reggel. Bízunk abban is, hogy megfelelő alapokat teremtettünk a későbbi együttműködés számára, amely remélhetőleg a következő tanévben tovább folytatódhat a program keretében.